Muziek van Geert Van der Straeten
koen@euprint.be
28 april 2021
Menig student aan het Lemmensinstituut heeft wellicht zeer goede herinneringen aan de lessen harmonie met Geert Van der Straeten. Zo ook ondergetekende. Naast oud-student en docent aan onder andere deze school, is hij ook een veel uitgevoerd componist. Hij schreef in opdracht van talloze organisaties (onder andere voor het Europees Muziekfestival voor de Jeugd te Neerpelt, Koor&Stem, ANZ,...) en voor vele dirigenten. Naast enkele interessante boeken met schriftuur-oefeningen voor leerlingen harmonie, schreef hij ook verschillende knappe composities voor koor. Deze lichten we gaarne uit in deze nieuwsbrief.

Koormuziek voor gemengde stemmen

Voor gemengde koren hebben we twee volksliedbewerkingen van Geert Van der Straeten in onze catalogus. Bobbejaan is een Zuid-Afrikaans volkslied over een baviaan. Reeds decennialang maakt het lied deel uit van de studentencodex en is het ook bij ons een bekend lied. Deze koorzetting is eenvoudig genoeg om door vele koren gezongen te kunnen worden, maar vervalt niet in een te simplistische schriftuur waardoor het ook interessant blijft voor ieder koor. Het lied Wij zijn al bijeen is wellicht nog bekender dan Bobbejaan. Talloze componisten vonden inspiratie in dit eeuwenoud lied dat het eerst werd genoteerd door musicoloog Edmond de Coussemaker in 1856. De strofen van dit lied worden verdeeld over de vier stemmen die een voor een de melodie mogen brengen terwijl de rest van het koor tekstloos begeleidt. De refreinen worden telkens door alle stemmen samen op tekst gezongen. Doordat ook nog eens niet ieder refrein identiek hetzelfde is, zit er veel variatie in deze interessante bewerking.

Met Ik hou van Kerstmis schreef Geert Van der Straeten een échte oorwurm zoals we die kennen van menig kerstlied. Dit is een mooi kerstlied dat nog uren -zoniet dagen- blijft hangen in ieders hoofd na het zingen. Alle traditionele ingrediënten van een typisch warm en gezellig kerstfeest (waar we zo naar snakken in deze tijden van social distancing) zijn aanwezig: sneeuw, versierde bomen, gezellig nieuwjaar en uiteraard lekker eten, veel slingers en champagne! Dit lied verscheen in vier versies: gemengd koor a capella, gemengd koor met piano, gelijkstemmig koor met piano en sopraan met piano.

Ten slotte vinden we ook wat religieuze muziek terug in onze catalogus. Als eerste het beklijvende Heer, waar was je op tekst van Christina Guirlande. Dit stuk komt uit het oratorium Rwanda, het magnum opus van de componist dat destijds integraal werd uitgezonden op radio 3. Verder vinden we ook de Missa Moderna, een vierdelige mis in lichtere stijl voor drie gemengde stemmen. Ook hiervan verschenen twee verschillende edities: een met piano- en een met orgelbegeleiding. Beide versies hebben ook een optionele harppartij.

Graag vermelden we nog specifiek het bijzonder knappe Through the Twilight voor achtstemmig koor dat door het Vlaams Radiokoor werd opgenomen op hun recente cd 'Les Flandriens' en sinds kort verkrijgbaar is bij Euprint!

Grote werken: cantates, muziektheater en musical

Geert Van der Straeten heeft ook al enkele mooie grote werken op zijn palmares. Deze werden dikwijls geschreven in opdracht van scholen voor koor en instrumentaal ensemble. De werken voor kinderkoor zijn ook voorzien van vertellende en acteerrollen.

De kerstcantate In illo tempore is een van de meest recente werken in deze nieuwsbrief. De titel wil zeggen: "in die tijd", naar de eerste zin van het kerstverhaal uit de Bijbel ("In die tijd kondigde keizer Augustus..."). Het kerstverhaal kent iedereen, maar de Latijnse vertaling zit wellicht wat minder vers in het geheugen. Deze kerstcantate volgt een groot deel van het kerstverhaal volgens Lucas, in het Latijn (meer bepaald Lucas 2:1-2:11), in enkele zeer diverse en afwisselende maar steeds heel knappe stukken. De begeleiding van koperinstrumenten maakt het geheel mooi feestelijk.

Gelijkstemmige koormuziek

Binnen de gelijkstemmige koormuziek van Geert Van der Straeten vinden we in de eerste plaats muziek voor kinderkoor. Op reis, voor één- à tweestemmig kinderkoor, twee dwarsfluiten (of violen, of dwarsfluit en hobo) en piano, gaat over een zwaluw die zijn dagen spendeert in een en dezelfde wei, en dan -wanneer het weer slechter wordt- op reis gaat naar warmere oorden in Afrika, samen met familie en vriendjes. 

In Zenuwachtig, voor éénstemmig kinderkoor in twee groepen, dwarsfluit, piano en temple blocks, zingen de kinderen over hoe het is om zenuwachtig te zijn, te staan trillen als een blad en daardoor alles uit je handen te laten vallen. De kinderen krijgen naast hun zang- en spreeklijn ook een ritmische partij voor een doosje met steentjes of Tic Tacjes.

Voor het Europees Muziekfestival van de Jeugd te Neerpelt (editie 2012) schreef Geert Van der Straeten het plichtwerk van categorie A (kinderkoren) het tweestemmige a capella werk Who has seen the wind? op een mooie tekst van Christina Rossetti (1830-1894). De moeilijkheidsgraad ligt iets hoger dan bij de twee bovenvermelde werkjes, maar is zeker niet onoverkomelijk. Het koor krijgt in ruil voor het harde werk sowieso een prachtig fantasievol stukje dat ze lange tijd heel graag zullen zingen. Een aanrader voor kinderkoren die op zoek zijn naar een uitdaging!