Oefen het Oefenen – Bart Spanhove
Bart Spanhove speelde als lid van het Flanders Recorder Quartet, Vier op ’n Rij, meer dan 2.500 concerten in 65 verschillende landen. Hij doceert aan LUCA School of Arts te Leuven en gaf er les aan blokfluitstudenten uit alle hoeken van de wereld: België, Nederland, Amerika, Taiwan, Hongkong, Frankrijk, Luxemburg, Zuid-Afrika, Japan, Brazilië, Portugal, Duitsland, Oostenrijk en Schotland. Verschillende van hen halen als uitvoerder nationaal of internationaal topniveau. Voorts is hij artistiek adviseur van de Blockflöten-Akademie Oldenburg.

Hij publiceerde zijn inzichten in De Blokfluitmuziek van Frans Geysen (Mieroprint, Duitsland, 2012), The Finishing Touch of Ensemble Playing (Recordia, Zuid-Korea, 2002), The Finishing Touch to Practising (Moeck, Duitsland, 2016). Deze twee boeken werden vertaald naar het Duits (Das Einmaleins des Ensemblespiels en Das Einmaleins des Übens) en het Chinees (Mandarijns). Verder schreef hij talrijke artikels voor vaktijdschriften zoals Blokfluitist, The American Recorder, The Recorder, Üben & Musizieren en Tibia. Momenteel werkt hij aan twee boeken rond het oefenen voor musici: Uit het geheugen studeren en De schoonheid van de muziek.

Begin mei 2022 bracht uitgeverij Euprint zijn nieuwste inzichten rond oefenstrategieën in Oefen het oefenen uitDit boek beschrijft naast innovatieve studiestrategieën voor muziekamateur en -professional ook een heldere visie rond kwaliteitsvol leren. Rond dit thema geeft hij talrijke workshops en lezing-demonstraties. Zelf musiceren en lesgeven over muziek vindt hij zalig: Jeder Tag ist ein kleines Leben mit Musik. Dagelijks poogt hij anderen met het musiceervirus te besmetten.

Bart Spanhove concerteert graag solo, zoekend via diverse blokfluiten naar een expressieve en veelkleurige muziektaal. Verder is hij een veel gevraagde gast voor meestercursussen, voordrachten en lezing-demonstraties. Zijn favoriete onderwerpen zijn het musiceren, het lesgeven, het blokfluit- en ensemblespel. Zijn passie gaat uit naar innovatieve studiestrategieën voor het muziekonderwijs. Zijn inspiratie daarvoor haalt hij uit het gedachtengoed van de professionele sportwereld.