Leeg

Totaal: 0,00 €

Musica Sacra

In de eerste helft van de twintigste eeuw publiceerde het Lemmensinstituut (toen nog gevestigd in Mechelen) een muziekwetenschappelijk tijdschrift dat de naam 'Musica Sacra' droeg. Bij dit tijdschrift zaten als bijlage nieuwe composities van -toen- hedendaagse componisten. Hoofdredacteur Jules Van Nuffel schreef zijn meest vooraanstaande collega-componisten aan om deze te verzorgen.
 
Na de overname van deze uitgavereeks, eerder dit jaar, zijn we heel blij om u de eerste uitgaven te mogen presenteren! We zetten niet enkel de muziek helemaal opnieuw, maar lieten ook een mooie nieuwe kaft maken, corrigeerden drukfouten en lieten nieuwe vertalingen maken van alle Latijnse teksten. Hiervoor zijn we blij te kunnen rekenen op de deskundige vertaalkunsten van Bea De Schutter. Zo zijn deze partituren zonder twijfel een interessante aanvulling voor ieders koorbibliotheek!

De volledige lijst is snel en eenvoudig te raadplegen via deze link.

O quam suavis est/O sacrum convivium – Marinus de Jong

Rosa vernans – Marinus de Jong

Marinus de Jong (1891-1984) is een van oorsprong Nederlands componist die echter studeerde aan het Antwerpse conservatorium, vanaf 1926 leraar werd aan het Lemmensinstituut en vanaf 1932 ook piano, contrapunt en fuga doceerde aan het Antwerpse conservatorium. Zijn composities passen perfect in de Vlaams-romantische stijl van zijn collega's, maar verraden ook invloeden van oude muziek (Gregoriaans) en 20e-eeuwse invloeden.
Zijn O quam suavis est werd vorig jaar op een repertoiredag in de kapel van het Lemmensinstituut met zeer veel enthousiasme onthaald. De vocaal aangename melodielijnen, gekoppeld aan de rijke en bloedmooie harmonie, maken van dit eenvoudig werk een pareltje. Dit werk is, net zoals O sacrum convivium, uit te voeren door gelijke of gemengde stemmen, met orgelbegeleiding.
Rosa vernans, ook een prachtig en doodeenvoudig werkje, is geschreven voor twee gelijke stemmen en orgel.

Cantate Domino – Staf Nees

Cantate Domino van Staf Nees (1901-1965), vader van componist Vic Nees, vormt een groot contrast met de twee werken van Marinus de Jong. De zoete klanken maken plaats voor een opgetogen en bombastisch karakter, ondersteund door een imposante orgelpartij. Dit maakt het werk echter niet minder fijn om te zingen! Ook hier is duidelijk dat de componist goed weet welke muziek goed 'in de stem ligt', wat resulteert in een vocaal-technisch heel aangename compositie. Het gebruik van goed in het oor liggende thema's en motieven zorgt er ook bij de luisteraar voor dat deze muziek lang in het hoofd zal blijven klinken. De compositie is geschreven voor twee gelijke stemmen (sopraan en alt) met orgelbegeleiding.

Ipsi sum desponsata – Flor Peeters

We keren terug naar iets meer ingetogen muziek, van de hand van internationaal vermaard organist en componist Flor Peeters (1903-1986). In Ipsi sum desponsata maakt hij gebruik van een heel herkenbare rondovorm (afwisseling tussen strofen en refrein) wat maakt dat dit werk heel snel aangeleerd is aan ieder koor. De bezetting omvat twee gelijke stemmen en orgel. De componist laat in het midden of dit twee hoge (dames- of jeugd-) stemmen zijn, of lage mannenstemmen, maar de schriftuur lijkt toch eerder de hoge stemmen te suggereren. Getrouw aan zijn achtergrond als organist schrijft Peeters hier een heel mooie, vloeiende begeleiding die de stemmen meestal heel trouw volgt en ondersteunt, maar op enkele momenten ook voor een mooie opvulling zorgt en daarbij wat meer op de voorgrond treedt. De toontaal past ook hier weer perfect in die mooie Vlaamse romantiek die we Peeters' vroegere werken, en die van zijn tijdgenoten kennen.

O felicem virum – Pater Hilonius Servaes o.f.m.

We proberen op iedere nieuwe uitgave in deze reeks minstens de geboorte- en sterfdata van alle componisten te vermelden. Bij sommige nobele onbekenden gaat dit al wat moeilijker dan bij andere. Gelukkig zijn de Fransiscanen hulpvaardige mensen en konden we via-via toch aan wat meer informatie geraken over Pater Hilonius Servaes (1916-2009) die componeerde en ook harmonie, piano en orgel gaf. Zijn O felicem virum, een motet over Jozef als kersverse vader van Jezus, is geschreven voor twee gelijke stemmen en orgel. Ook dit is wederom een pareltje uit de Musica Sacra-catalogus. Heel romantisch van toontaal, heel bescheiden van karakter maar vooral bloedmooi!

Duo Motetta – Charles Decapmaker

Karel of Charles Decapmaker (1900-1968) schreef deze twee motetten voor jongensstemmen en orgel. Het eerste van de twee, Virgo Dei Genitrix, bevat drie strofen en is over geheel de lijn tweestemmig. Het tweede, Virgo Parens Christi, bevat een afwisseling tussen wat men strofen en refreinen kan noemen. Enkel het refrein is hier tweestemmig, de rest éénstemmig. Decapmaker gebruikt in deze twee werken heel mooie, kleurrijke akkoorden die de invloed van 20e-eeuwse muziek op de overigens romantische stijl verraden. Beide zijn heel verschillend van karakter, maar het zijn zeker en vast mooie werkjes die de moeite waard zijn!

Ave Maria – Arthur Meulemans

Last, but (certainly) not least, komt ook Arthur Meulemans (1884-1966) uiteraard aan bod. Deze componist behoort ongetwijfeld ook tot een van de bekendere namen uit de reeks Musica Sacra. Samen met Lodewijk Mortelmans, Lodewijk De Vocht, Jef Van Hoof en Gaston Feremans wordt hij wel eens tot het Vlaams 'machtig hoopje' gerekend. Naast zijn bekende grote orkestrale werken, schreef hij ook heel wat koormuziek. Een van die werkjes is het Ave Maria, voor twee gelijke stemmen en orgel. Homofone passages worden afgewisseld met gespreide, imiterende inzetten boven een beweeglijke orgelpartij die immer voortkabbelt. Een ontroerend mooi werkje dat ieder koor zonder twijfel zal smaken!